Start

Hur beräknas ändringar av mindre värde vid byggentreprenader?

Publicerad 09 januari 2018
Ändring av mindre värde får numera uppgå till det tröskelvärde som avses i 5 kap. 1 § och …. 15 % av byggentreprenadens värde.

Min fråga är om det är tröskelvärdet för byggentreprenader som avses? Det vill säga är en mindre ändring av byggentreprenad 15 % av kontraktet eller max tröskelvärdet för byggentreprenader?

När jag läser direktivet så är lydelsen ”tröskelvärdena i artikel 4” vilket borde indikera att det då är tröskelvärdet för byggentreprenader.

Petter

Publicerad 09 januari 2018

Hej Petter!

Det är riktigt att bestämmelsen tar sikte på det tröskelvärde som gäller för upphandlingsföremålet, vilket i förevarande fall är tröskelvärdet för byggentreprenader. Tröskelvärdet för byggentreprenadkontrakt är 54 938 615 kronor.

Ändringar av mindre värde utan en ny upphandling möjliggörs genom 17 kap. 9 § lagen om offentlig upphandling (LOU). Förutom att kontraktets övergripande karaktär inte får ändras måste även ökningen eller minskningen av kontraktets värde vara lägre än tröskelvärdet och 15 procent av kontraktets värde när det är fråga om upphandling av byggentreprenad.

Det är alltså viktigt att uppmärksamma att en ändring av mindre värde dels måste vara lägre än aktuellt tröskelvärde, dels måste vara lägre än 15 procent av det aktuella kontraktets värde. En ändring vars värde förvisso är lägre än tröskelvärdet, men uppgår till exempelvis 20 procent av kontraktets värde kan alltså inte anses som en ändring av mindre värde enligt bestämmelsen.

Med vänliga hälsningar,

Johan

09 januari 2018 (Uppdaterat 10 mars 2021)

en följdfråga:  vi har ett ombyggnation och nybyggnation med totalvärde på 22 MEK, gällande skolmatsal och nytt kök. Bygget pågår men det visare sig nu att konstruktionen av befintligs hus är undermåligt tillbyggt så det måste rivas en del och detta var inte med i anbudsunderlagen.
Värdet av tillkommande arbete beräknas till ca 4 MEK.
Vi ser det som en icke förutsägbar händelse och planerar att låta befintlig entreprenör få fortsätta och även ta rivning som en ÄTA, med fast pris efter inlämnad kalkyl/anbud
Rivning var med i CPV i underlaget
Ser Ni några lagliga hinder för denna hantering?
att bryta kontrakt och upphandla på nytt innebär skadestånd, fördyrningar, tidsförlust och arbetesinsats

Christian Nilsson

10 augusti 2021

Hej Christian,

Inledningsvis vill vi upplysa om att Upphandlingsmyndigheten inte gör bedömningar i enskilda fall. Det är därför inte möjligt för oss att besvara din fråga. I slutändan är det endast en domstol som kan avgöra om agerandet är förenligt med upphandlingslagstiftningen eller inte. Generellt sett gället följande.

Storleken på ändringar av mindre värde
Precis som min kollega skrivit ovan ska en ändring som görs med stöd av 17 kap. 9 § lagen om offentlig upphandling (LOU), det vill säga en ändring av mindre värde, bland annat vara lägre än 15 procent av kontraktets värde när det är fråga om upphandling av byggentreprenad. En ändring av mindre värde får alltså inte ha ett större värde än 3 300 000 kr om byggentreprenadskontraktets ursprungliga värde är 22 miljoner kr.

Ändringar på grund av oförutsedda omständigheter
Kontrakt och ramavtal kan även ändras på grund av oförutsedda omständigheter enligt 17 kap. 12 § LOU. För att en upphandlande organisation ska kunna göra en ändring av avtalet med stöd av denna grund ska följande förutsättningar vara uppfyllda:
  • Det ska föreligga en omständighet som inte har kunnat förutses av den upphandlande organisationen
  • Behovet av att göra en ändring i avtalet ska bero på denna oförutsedda omständighet
  • Ändringen får inte innebära att avtalets övergripande karaktär ändras
  • Värdet av avtalet får inte öka med mer än 50 procent.
En oförutsedd omständighet som tillåten att en ändring görs med stöd av denna bestämmelse måste vara en yttre omständighet som inte hade kunnat förutses trots att den upphandlande organisationen har visat skälig omsorg i förberedelserna av den ursprungliga kontraktstilldelningen. Bestämmelsen ska alltså tillämpas restriktivt.

Värdet av ändringen, om den beror på oförutsedda omständigheter, får vara högre än om ändringen görs med stöd av bestämmelsen om ändringen av mindre värde.
För att veta om ändringen är tillåten utifrån oförutsedda omständigheter måste en bedömning göras i det enskilda fallet

Kompletterande beställningar
En annan ändringsbestämmelse som kan vara aktuell att tillämpa i ert fall är möjligheten att genomföra kompletterande beställningar. Ändringar genom kompletterande beställningar enligt 17 kap. 11 § LOU kan göras under förutsättning att värdet av kontraktet inte ökar med mer än 50 procent och att beställningen har blivit nödvändig, leverantören av ekonomiska eller tekniska skäl inte kan bytas, och ett byte av leverantör skulle medföra betydande olägenheter eller betydligt större omkostnader för den upphandlande organisationen. Notera att samtliga förutsättningar ska vara uppfyllda för att det ska vara tillåtet att genomföra ändringen.

En ändring som grundar sig på bestämmelsen om kompletterande beställningar ska annonseras enligt 17 kap. 16 § LOU.

Läs mer om kompletterande beställningar i inlägget Hur beräknas värdet av en kompletterande beställning? i vår Frågeportal.

ÄTA-arbeten och LOU
Vi har i ett tidigare inlägg berört frågan om ÄTA-arbeten och upphandlingslagstiftningen. Se inlägget ÄTA vid byggentreprenadupphandling, kan det accepteras? i vår Frågeportal.

Förhandlat förfarande utan föregående annonsering
I 6 kap. 18 § LOU regleras möjligheten att genomföra ett förhandlat förfarande utan föregående annonsering vid upphandling av tidigare utförda tjänster och byggentreprenader. För att bestämmelsen ska kunna tillämpas måste samtliga kriterier vara uppfyllda. En sådan bedömning måste göras i varje enskilt fall. Exempelvis måste det i samband med den ursprungliga upphandlingen ha angetts att ett förhandlat förfarande utan föregående annonsering kan komma att användas (se punkten 6).

Läs mer
Upphandlingsmyndighetens uppdragsrapport Ändringar av kontrakt och ramavtal – möjligheterna i den nya upphandlingslagstiftningen.
Källhänvisningar
  • 17 kap. 9 § lag (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU) – ändringar av mindre värde
  • 17 kap. 12 § LOU – ändringar på grund av oförutsedda omständigheter
  • prop. 2015/16:195 s. 1130 och beaktandesats 109 i Europaparlamentets och rådets direktiv 2014/24/EU (LOU-direktivet) - begreppet oförutsebara omständigheter tar sikte på sådana yttre omständigheter som den upphandlande myndigheten inte hade kunnat förutse när den tilldelade kontraktet trots att myndigheten visade skälig omsorg i förberedelserna inför kontraktstilldelningen
  • 17 kap. 11 § LOU – kompletterande beställningar.
Med vänliga hälsningar,

Erika

Jurist

13 augusti 2021

Kommentera

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt. Här kan du läsa om Upphandlingsmyndighetens policy för innehåll och personuppgifter i Frågeportalen.