Till senaste kommentaren
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Går det att ställa krav på att leverantören ska ha samma nivå som vårt egna kollektivavtal?

hej - kan vi ställa krav på att lev ska uppfylla minst nivå med vårt egna kollektivavtal på området? alltså som lägsta nivå. kollektivavtalet kan så klart bifogas som bilaga,
mvh
Lisa

Kommentarer

  • Hej,

    Tack för din fråga. Det framgår inte av din fråga vilket område eller bransch det gäller så svaret blir generellt.

    De villkor för som ska ställas om lön, semester och arbetstid ska som huvudregel anges till de lägsta nivåer som följer av ett centralt kollektivavtal som tillämpas i hela Sverige på motsvarande arbetstagare i den aktuella branschen. Ni behöver därmed inledningsvis identifiera vilket kollektivavtal som ska läggas till grund för villkoren för att få svar på om det kan vara ert egna kollektivavtal.

    Vi  har tagit fram generellt stöd vad gäller tillämpning av arbetsrättsliga villkor.

    Vi har också nyligen publicerat arbetsrättsliga villkor för upphandling av städtjänster och i tillämpningsanvisningarna framgår hur man ska identifiera vilket kollektivavtal som ska ligga till grund för villkoren i en sådan upphandling.

    Återkom gärna om du har ytterligare frågor.

    Uppdaterad: den 25 mars 2019


    Vänliga hälsningar
    Charlotta

    Charlotta Upphandlingsjurist

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.