Start

Hur ställer man arbetsrättsliga villkor för exempelvis bussförare?

Publicerad 26 juni 2019
Hej,

Har en fundering kring arbetsrättsliga villkor kring förare vid bussresor. Jag såg att ni hade pågående/planerad riskbedömning av bland annat Bussförare i beställningstrafik. Har ni några tips på vad som är rimligt att ställa för krav?

Emelie

Publicerad 26 juni 2019

Hej,

Innan du funderar på vilka arbetsrättsliga villkor som kan ställas i upphandlingen behöver du fundera på om det finns risk för att bussförare riskerar att få oskäliga arbetsvillkor när det ska utföra arbetet enligt kontraktet.

Mer information om när det är behövligt att ställa arbetsrättsliga villkor hittar du på vår webbplats.

Om ni kommer fram till att det kan förekomma risker för oskäliga arbetsvillkor ska de arbetsrättsliga villkoren fastställas utifrån ett centralt kollektivavtal. Det kollektivavtalet som är aktuellt för bussförare är Bussbranschavtalet mellan Kommunal och Sveriges Bussföretag. Lämpligast är att kontakta någon av arbetsmarknadens parter för att begära ut kollektivavtalet om det inte finns på någon av deras hemsidor.

De villkor som sedan ska integreras i upphandlingsdokumenten är de villkor för lön, arbetstid och semester som framgår av kollektivavtalet. Kom ihåg att nivåerna på de arbetsrättsliga villkoren minst ska vara enligt gällande lagstiftningar.

Läs mer
På vår webbplats kan du läsa mer om formulering av de arbetsrättsliga villkoren.

Vänligen.

Lena

26 juni 2019 (Uppdaterat 11 januari 2022)

Kommentera

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt. Här kan du läsa om Upphandlingsmyndighetens policy för innehåll och personuppgifter i Frågeportalen.

Fråga oss!

25–26 april är Frågeservice stängd på grund av verksamhetsutveckling. På grund av en stor mängd inkomna frågor har vi just nu längre svarstider i Frågeportalen.