Till senaste kommentaren

Arbetsrättsliga villkor vid upphandling av bussresor med förare

Hej,

Har en fundering kring arbetsrättsliga villkor kring förare vid bussresor. Jag såg att ni hade pågående/planerad riskbedömning av bland annat Bussförare i beställningstrafik. Har ni några tips på vad som är rimligt att ställa för krav?

Kommentarer

  • Hej,

    Innan du funderar på vilka arbetsrättsliga villkor som kan ställas i upphandlingen behöver du fundera på om det finns risk för att bussförare riskerar att få oskäliga arbetsvillkor när det ska utföra arbetet enligt kontraktet. Hur en sådan behövlighetsbedömning kan gå till hittar du på vår webbplats där vi beskriver hur en upphandlande myndighet eller enhet kan arbeta med arbetsrättsliga villkor i ett strategiskt inköpsarbete.

    Om ni kommer fram till att det kan förekomma risker om oskäliga arbetsvillkor ska de arbetsrättsliga villkoren fastställas utifrån ett centralt kollektivavtal. Det kollektivavtalet som är aktuellt för bussförare är Bussbranschavtalet mellan Kommunal och Sveriges Bussföretag. Lämpligast är att kontakta någon av arbetsmarknadens parter för att begära ut kollektivavtalet om det inte finns på någon av deras hemsidor.

    De villkor som sedan ska integreras i upphandlingsdokumenten är de villkor för lön, arbetstid och semester som framgår av kollektivavtalet. Kom ihåg att nivåerna på de arbetsrättsliga villkoren minst ska vara enligt gällande lagstiftningar.

    Läs mer
    På vår webbplats kan du läsa mer om fastställandet av de arbetsrättsliga villkoren.
    Lena Hållbarhetsspecialist

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.