Till senaste kommentaren
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Avtalstid och anbudens giltighetstid vid överprövning

Hej!

Vi har gjort en upphandling där vi angett en tidsram för kommande avtal med reservation om det blir fördröjningar i upphandlingsprocessen (till exempel överprövning) så kan avtalstiden förskjutas i motsvarande mån.
Vi har även angett att anbuden ska vara bindande till och med 2018-05-31.

Innan det datumet så blev upphandlingen överprövad till Förvaltningsrätten och är fortfarande överprövad.

Man bör väl se avtalstiden som en separat fråga och anbudstiden som en annan separat fråga? De "sitter väl inte ihop"?

Vad händer/vad bör/vad kan/ vi göra eftersom anbudstiden gått ut?

Tacksam för svar.

Kommentarer

  • Hej Walborg,

    Som utgångspunkt skulle jag säga att den planerade avtalstiden och anbudens giltighetstid ska ses som två från varandra fristående tidsfrister. Däremot borde förutsättningarna som angivits i upphandlingsdokumenten i det enskilda fallet kunna påverka hur dessa tidsfrister förhåller sig till varandra.

    Om förskjutning av avtalstiden
    Huruvida det är möjligt att förskjuta avtalstiden måste prövas utifrån förutsättningarna i det enskilda fallet. I den här frågan vill jag hänvisa till inlägget Kan leveransdatumet ändras utan att det utgör en väsentlig ändring?.

    Om anbudens giltighetstid och möjlighet att fullfölja upphandlingen
    Om det är möjligt eller inte för en upphandlande myndighet att fullfölja en upphandling när anbudens giltighetstid har löpt ut har prövats vid ett flertal tillfällen i de svenska domstolarna. Praxis har varit någorlunda spretig i denna fråga. Frågan har även ställts i vår Frågeportal tidigare, se inlägget Vad innebär ett anbuds giltighetstid och kan tiden förlängas?.

    Rättsläget är oklart om det är möjligt att ”återväcka” utgångna anbud. Eventuellt kan ett visst stöd för en sådan tolkning finnas i Kammarrätten i Stockholms dom i mål nr 4625–11 (se s. 7) och Kammarrätten i Göteborgs dom i mål nr 4963–09 (se s. 7 i länsrättens dom). Mot detta talar i viss mån förarbetena till lagen om offentlig upphandling (LOU) (se prop. 2015/16:195 s. 1058). Rättstillämpningen får avgöra vad som gäller i denna fråga.

    I praxis har det ansetts föreligga sakliga skäl att avbryta en upphandling när det inte funnits några giltiga anbud, se bland annat inlägget Avbrytande av upphandling på grund av att anbudens giltighetstid har gått ut i vår Frågeportal.

    Upphandlingsmyndigheten kan tyvärr inte ge rekommendationer hur en upphandlande myndighet bör agera i ett enskilt fall. För den typen av tjänst finns en bred privat konsultmarknad. Även Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) tillhandahåller viss rådgivning till sina medlemmar. Du hittar SKL:s kontaktuppgifter här.

    Uppdaterad: den 23 april 2019


    Med vänlig hälsning
    Mattias Upphandlingsjurist

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.