Till senaste kommentaren
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Hur omfattande ska motivering till varför kontraktet inte delas upp vara?

Vi ställde följande fråga/påstående till Region Uppsala; Vi vill att ni motiverar varför upphandlingskontraktet inte tilldelas i separata delar. Vi menar att genom att välja att bara ha en leverantör är det konkurrenshämmande och man utesluter ett stort antal aktörer från att lämna anbud. Jämför Lag (2016:1145) om offentlig upphandling 4 kap. 14 §.

Svaret vi fick är följande: Vi kommer att teckna avtal med en leverantör för att säkerställa att alla synergier blir omhändertagna, både vad gäller varumärke och produktion. Den leverantören får gärna använda sig av en underleverantör för att kunna leverera de efterfrågade tjänsterna. Kom ihåg att bifoga samarbetsavtal.

Vi tycker inte att det är ett svar på frågan, hur ska vi göra för att få ett svar?

Kommentarer

  • Hej Mikael!

    Motiveringsskyldigheten att ett kontrakt inte ska tilldelas i separata delar
    Upphandlande myndigheter är vid direktivstyrda upphandlingar skyldiga att överväga om kontraktet ska delas upp i separata delar. Det finns dock ingen skyldighet att dela upp kontrakt. När det gäller omfattningen av motiveringsskyldigheten enligt 4 kap. 14 § LOU är det huvudskälen till valet att inte dela upp ett kontrakt som ska anges. Någon mer ingående beskrivning av skälen behöver inte lämnas, vilket framgår av prop. 2015/16:195 s. 450.

    Om det svar ni har fått i det aktuella fallet är tillräckligt eller inte kan vi inte svara på eftersom vi inte gör bedömningar i enskilda fall. Upplever ni att det inte går att utläsa skälen till valet att inte dela upp kontraktet kan det vara lämpligt att be om ett förtydligande. Vidare får en upphandling inte utformas i syfte att begränsa konkurrensen så att vissa leverantörer gynnas eller missgynnas på ett otillbörligt sätt (se 4 kap. 2 § LOU).

    När bör en uppdelning i separata delar ske?

    När en uppdelning bör ske och hur uppdelningen av ett kontrakt ska göras måste bedömas utifrån förutsättningarna i varje enskilt fall. Upphandlande myndigheter bör särskilt dela upp större kontrakt i delar för att stärka konkurrensen, vilket framgår av beaktandesats 78 i LOU-direktivet. I beaktandesatsen anges även att en uppdelning kan göras på kvantitativ basis så att storleken på de enskilda kontrakten bättre överensstämmer med de små och medelstora företagens kapacitet. Uppdelningen kan även ske på kvalitativ basis, beroende på de olika berörda verksamhetsgrenarna och specialiseringarna. På dessa sätt blir innehållet i de enskilda kontrakten närmare anpassas till de specialiserade sektorer där små och medelstora företagen är verksamma.

    Läs mer
    För mer information vänligen se inlägget Dela upp kontrakt, motiveringsskyldigheten och hur ska skälen anges? Och Hur begränsar vi antalet leverantörer? samt Mål 3 – En mångfald av leverantörer och en väl fungerande konkurrens på vår webbplats. Se även Konkurrensverkets webbplats och rapporten Dela upp eller motivera i upphandlingen - Rapport om motiveringsskyldigheten i LOU.

    Uppdaterad: den 29 november 2018

    Med vänlig hälsning,
    Klara Upphandlingsjurist

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.