Start

Ska eventuella etableringskostnader ingå vid beräkningen av upphandlingens värde?

Publicerad 17 oktober 2018
Hej,

Vid hyra av till exempel containrar som ligger inom gränsen för direktupphandling men som kräver lite förarbete så kallad etableringskostnad samt en avetableringskostnad vid hyrestidens slut, är detta kostnader som man måste ta hänsyn till när man beräknar värdet på det hela och vilken form av upphandling man ska välja.

Micke

Publicerad 17 oktober 2018

Hej Micke,

Värdet av en upphandling ska uppskattas till det totala belopp som ska betalas enligt de varukontrakt, tjänstekontrakt eller byggentreprenadkontrakt som ingår i upphandlingen.

En upphandling får inte heller utformas i syfte att undvika någon av bestämmelserna i lagen om offentlig upphandling (LOU). Det innebär exempelvis att en upphandling endast får delas upp så att bestämmelserna som gäller över tröskelvärdet inte blir tillämpliga om en sådan uppdelning är berättigad av objektiva skäl. Om det totala uppskattade värdet understiger tröskelvärdet får inte upphandlingen delas upp om avsikten med uppdelningen är att komma under direktupphandlingsgränsen och därigenom undvika bland annat annonseringsskyldigheten.

Det är alltså inte tillåtet att dela upp upphandlingen i en del som innefattar hyran och en del som innefattar etablerings- och avetableringskostnaden om det inte finns objektiva skäl för uppdelningen eller om avsikten med uppdelningen är att komma under gränsen för direktupphandling. Däremot har den upphandlande myndigheten alltid möjlighet att i en och samma upphandling tilldela kontraktet i separata delar, vilket i sig inte påverkar hur värdet av upphandlingen ska beräknas. En del skulle då kunna omfatta hyran av containern och den andra delen arbetet för etableringen och avetableringen.

Läs mer
Läs mer om en närliggande fråga som rör upphandling av modulbyggnader i inlägget Är upphandling av modulbyggnader (paviljonger) en byggentreprenad eller vara? i vår Frågeportal.

Källhänvisningar
  • 5 kap. 3 § lag (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU) – värdet av en upphandling är det totala belopp som ska betalas enligt de varu-, tjänste-, eller byggentreprenadkontrakt som ingår i upphandlingen
  • 5 kap. 7 § LOU – en upphandling får endast delas upp så att bestämmelserna över tröskelvärdet inte blir tillämpligt om en sådan uppdelning är berättigad av objektiva skäl
  • 5 kap. 7 a § LOU – en upphandlingen får inte delas upp så att det avsiktligen kringgår bestämmelserna i  19 kap. LOU
  • 4 kap. 13 § LOU – en myndighet får besluta att ett kontrakt ska tilldelas i separata delar.

Vänliga hälsningar,

Victoria

Jurist

30 oktober 2018 (Uppdaterat 01 februari 2022)

Kommentera

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt. Här kan du läsa om Upphandlingsmyndighetens policy för innehåll och personuppgifter i Frågeportalen.

Fråga oss!

25–26 april är Frågeservice stängd på grund av verksamhetsutveckling. På grund av en stor mängd inkomna frågor har vi just nu längre svarstider i Frågeportalen.