Fordonskrav Euro-klass

Hej!
Jag har bara hittat att ni har krav avseende miljöklass (Euro) för tunga fordon (t ex tunga lastbilar) för godstransport. Varför inte för lätta fordon (t ex lätta lastbilar) när jag uppfattar att motsvarande regler gäller (fast med lite senare tidtabell)? Är det olämpligt att ställa samma eller liknande krav för lätta fordon som ni föreslår för tunga?

Kommentarer

  • Hej Anna,
    Vi håller på med uppdatering av våra fordonskriterier. Att ställa krav på Euroklass är relevant vid upphandling av tjänster. Det är lämpligt att ställa krav på Euroklass 5 eller senare. Alla nya fordon som säljs måste ha det senaste euroklass, det är ett lagkrav. Därför har vi tagit bort det från våra fordonskriterier.


    Med vänlig hälsning
    Heini-Marja Hållbarhetsspecialist
  • Hej!
    Tack för ditt svar. Jag förstår det du skriver, men inte riktigt hur det är svar på mina frågor; utöver att ni håller på att uppdatera kriterierna. Jag tolkar ditt svar som att det är relevant att ställa krav på åtminstone Euroklass 5 både för för lätta och tunga fordon, och det är ju inte så troligt att alla leverantörer kör enbart med nytillverkade fordon.
    Anna Gustafsson
  • Hej Anna,

    Vi vet inte riktigt varför de lätta lastbilarna inte syns inom till exempel godstransporter. Om ni köper bilar för den egna organisationen så behöver ni inte ställa Euroklass eftersom alla nya bilar har den senaste enligt lagen. Men om ni köper en transporttjänst som persontransporter eller leverans av varor är Euroklass relevant eftersom leverantörer har fordon. Vi bifogar en länk till kriterier inom persontransporter, kategorin minibussar är väldig likt lätta lastbilar.

    Uppdaterad: den 17 oktober 2019

    Med vänlig hälsning
    Heini-Marja Hållbarhetsspecialist

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.