Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Forskning och utveckling där flera länder är med, föreligger upphandlingsplikt?

Hej

Vi bedriver ett projekt delfinansierat av Eu och där flera länder är med. Syftet är att gå från labmiljö till att genomföra test i verklig miljö. Tekniken finns idag i lab men vi avser upphandla så den kan testas i verklig miljö.

Skulle detta kunna falla inom forskning och utveckling och således undantas upphandling.

Finns idag ett svenskt företag som "forskar" på området och genomfört lab tester.

Hur ska man som upphandlare tänka kring detta?

Kommentarer

  • Hej Michael,

    Inledningsvis vill jag bara poängtera att detta är ett svar av generell karaktär utifrån de förutsättningar som lämnas i frågan ovan.

    Vad som gäller för upphandling av forsknings- och utvecklingstjänster framgår av 1 kap. 5 § LOU:

    5 § Denna lag gäller för upphandling av forsknings- och utvecklingstjänster som omfattas av CPV-koderna 73000000-2 till 73120000-9, 73300000-5, 73420000-2 eller 73430000-5, om 
    1. resultaten uteslutande tillkommer den upphandlande myndigheten i den egna verksamheten, och
    2. den tillhandahållna tjänsten betalas helt av den upphandlande myndigheten.

    För att en forsknings- och utvecklingstjänst ska omfattas av upphandlingslagstiftningen krävs att tjänsten avser någon av de CPV-koder som räknas upp i 1 kap. 5 § LOU, att tjänsten helt finansieras av den upphandlande myndigheten och att resultaten av tjänsten helt tillkommer den upphandlande myndigheten.

    Om resultatet av tjänsten också tillkommer annan än den upphandlande myndigheten, eller om tjänsten helt eller delvis finansieras av någon annan part än den upphandlande myndigheten omfattas inte tjänsten av lagstiftningens tillämpningsområde.

    För mer information om vad som kan räknas som en forsknings- och utvecklingstjänst se tidigare se tidigare svar i frågeportalen.

    Precis som vid all form av upphandling ska de upphandlingsrättsliga principerna beaktas.

    Vid ett köp av resultatet av en forsknings- och utvecklingstjänst är det viktigt att genomföra en korrekt konkurrensutsättning med beaktande av de upphandlingsrättsliga principerna. Om den upphandlande myndigheten har för avsikt att senare upphandla resultatet av en forsknings- och utvecklingstjänst är det av vikt att särskilt beakta principen om likabehandling. Den som bedrivit forskningen eller utvecklingen får inte "otillbörligt påverka den kommande upphandlingen".

    I 4 kap. 8 § LOU regleras vad som gäller för leverantör som deltagit i förberedelserna inför en upphandling. I dessa fall ska övriga anbudsgivare informeras om vilka relevanta upplysningar som lämnats. Detta är ett resultat av likabehandlingsprincipen och innebär att, om inget annan lösning för att upprätthålla principen finns, ska anbudsgivaren uteslutas från förfarandet.


    Med vänliga hälsningar

    Sara Kinnander
    Sara Upphandlingsjurist
  • Det framgår inte av frågan vad det är som ska upphandlas. Det kan understrykas att 1 kap. 5 § enbart avser tjänster. Rör det sig om varor kan myndigheten undersöka möjligheterna att tillämpa 6 kap. 17 §, som i princip avser framställning av prototyper:

    En upphandlande myndighet får använda ett förhandlat förfarande utan föregående annonsering för upphandling av varor, om
    1. kontraktet gäller varor som framställs endast för forsknings-, experiment-, studie- eller utvecklingsändamål under förutsättning att
    a) kontraktet inte omfattar tillverkning i kvantiteter som är ägnade att åstadkomma lönsamhet eller att täcka forsknings- och utvecklingskostnader, och
    b) tilldelningen av kontraktet inte påverkar efterföljande konkurrensutsatt upphandling avsedd särskilt för sådana ändamål 


    I projekt som är finansierade av EU under H2020 är det också en bra idé att kontrollera huruvida Grant Agreement innehåller särskilda föreskrifter avseende t.ex. upphandling, annonsering och skyldighet att informera om EU-finansiering. Det kan hända att vissa skyldigheter enligt avtalet går utöver det som följer av LOU.
    Anders
  • Hej Anders,

    Och tack för dina kompletterande synpunkter och tips!

    Med vänliga hälsningar

    Sara
    Sara Upphandlingsjurist
  • Hej

    Detta rör vara och skulle kunna betraktas som prototyp. Tackar för svaren och ska fundera hur vi går vidare.

    Det är dock så att resultatet inte helt tillkommer myndigheten. Prototypen kan således utvecklas till kommersiell vara som då tillkommer leverantören.

    För att förklara på ett annat sätt.
    Resultatet av testerna som vi genomför med prototypen tillkommer myndigheten men prototypen i sig tillkommer leverantören.

    Hoppas ni förstår.
    Michael

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.