Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Gäller LOU vid förmedling av handelsvaror?

Hur ser det ut om en kommunal verksamhet ska förmedla handelsvara till en leverantör? T.ex om en återvinningscentral som drivs av ett kommmunalt bolag säljer metallskrot eller säljer/skänker olika typer av föremål till leverantör i ändamål för vidareförsäljning. Dvs. leverantören behöver inte ta betalt för tjänsten, utan tvärt om, återvinningscentralen kan eller skulle kunna ta betalt för förmedlingen. Kort fattat, återvinningscentralen säljer till ett företag som i sin tur behandlar råvaran eller föremålen för att sedan sälja vidare till konsument. Måste det kommunalt ägda bolaget tillämpa LOU i ett sådan fall? Är det inte lättare och mer effektivt att sälja direkt på öppen marknad till flera bolag samtidigt?


Kommentarer

  • Hej Bill,

    1 kap. 2 § LOU lyder:

    "Denna lag gäller för upphandling som genomförs av en  upphandlande myndighet (offentlig upphandling). Med  upphandling avses de åtgärder som vidtas i syfte att anskaffa varor, tjänster eller byggentreprenader genom tilldelning av  kontrakt.

    Lagen gäller även när en upphandlande myndighet anordnar en  projekttävling.
    Vad som avses med projekttävling anges i 1  kap. 19 §."

    Lagen är med andra ord tillämplig när det är den upphandlande myndigheten som ska anskaffa en vara, tjänst eller en byggentreprenad. Lagen omfattar inte situationen när en upphandlande myndighet ska sälja en vara, tjänst eller byggentreprenad. Däremot kan regler i andra lagar bli aktuella när det offentliga säljer varor eller tjänster till andra parter, till exempel vissa regler i kommunallagen eller konkurrenslagen.

    Med vänlig hälsning
    Mattias
  • En kontrollfråga bara: Statliga museer har ofta en museibutik där böcker, affischer och andra till verksamheten anknutna "prylar" säljs. Museibutiken drivs under det ekonomiadministrativa kravet på full kostnadstäckning. Varor som köps in för försäljning i museibutiken omfattas alltså inte av LOU?
    Lars
  • Hej Lars,

    När en upphandlande myndighet anskaffar varor, tjänster eller byggentreprenader omfattas anskaffningen som huvudregel av LOU, men inte när den upphandlande myndigheten avyttrar någon vara, tjänst eller byggentreprenad.

    Ett exempel: En kommun behöver köpa in en bil till en bilpool hos en förvaltning, köpet omfattas av LOU. När bilen har kommit till åren och behöver ersättas med en ny bil omfattas inte försäljningen av den gamla bilen av LOU.

    Med vänlig hälsning
    Mattias
  • Exemplet stämmer ju inte riktigt med den fråga jag ställde. Min fråga rör en situation där en myndighet driver en ren försäljningsverksamhet (en butik). Även om detta tillhör ovanligheterna så har ju t.ex. statliga museer i Sverige i sin instruktion tillåtelse att bedriva sådan verksamhet.

    Vi tolkar regelverket så att inköp av sådana varor som direkt ska säljas i butiken inte omfattas av LOU. Detta eftersom det inte avser anskaffning av något till myndighetens verksamhet. Det är så klart angeläget för mig att tydligt få besked om denna tolkning är korrekt.
    Lars
  • Hej,
    Ditt svar är lite tvetydigt/otydligt i förhållande till Lars fråga ovan.
    Att kommunens anskaffning av en bil till förvaltningens bilpool omfattas av LOU kan man ju vara rätt säker på, så även att kommunens försäljning av den till åren komna bilen inte gör det.
    Min kontrollfråga till Lars kontrollfråga är dock ifall den upphandlande myndighetens anskaffning av handels-/konsumtionsvaror ägnade för omgående försäljning till tredje man är upphandlingspliktig? Mitt exempel avser glassinköp och -försäljning vid den kommunala badplatsen driven i egen regi.

    Med vänlig hälsning

    Christian
    Christian Blume
  • Jag förstår att lagen inte gäller när vi säljer varor, men min fråga gäller när vi köper in varor som ska säljas, dvs dom ska inte användas i myndighetens verksamhet.
    Lars
  • Hej Lars och Christian (och alla andra),

    Jag ber om ursäkt att jag missuppfattade ingångsvinkeln i din fråga Lars. Det fanns vissa nyansskillnader mot den ursprungliga frågan som ställdes i tråden.
    Jag är lite fundersam på vilka regler ni skulle stödja er på att den typen av anskaffning skulle vara undantagen upphandlingsplikten. En sådan anskaffning innebär i första ledet att ett kontrakt ingås mellan den upphandlande myndigheten och leverantören eftersom avtal med ekonomiska villkor ingås mellan en upphandlande myndighet och en leverantör och som avser leverans av varor (definitionen av kontrakt i 1 kap. 15 § LOU).

    Det ska nämnas att det finns ett särskilt undantag för anskaffningar som görs vid återförsäljning eller uthyrning till tredje man i 3 kap. 4 § LUF, men detta förutsätter att det är frågan om en upphandling som faller inom LUF:s tillämpningsområde. Det finns vidare en hänvisning i 3 kap. 1 § punkten 2 i LOU som anger att lagen (LOU) är undantagen enligt 3 kap. 4, 10 eller 24 § lagen om upphandling inom försörjningssektorerna.

    I lagkommentarerna till 1 kap. 12 § i gamla LUF (som delvis motsvarar 3 kap. 4 § i LUF) anges att undantaget kan tillämpas av upphandlande enheter som också är upphandlande myndigheter, se Lagen om offentlig upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, Rosén m.fl., s. 56, samt Lag om offentlig upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster - en kommentar, Falk, s. 80 f.

    Med vänliga hälsningar
    Mattias

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt inlägg & namn blir synligt för alla.
Din e-post visas aldrig publikt. Läs vår policy