Till senaste kommentaren
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Hur länge kan en upphandling pågå efter att tilldelningsbeslut är meddelat?

Vi har tilldelats kontrakt i en upphandling enligt LOU. Nu vägrar myndigheten, av olika anledningar, skriva på upphandlingskontraktet. De har dock inte fattat något nytt tilldelningsbeslut eller avbrutit upphandlingen, vilket innebär att vi inte vet hur vi ska agera rättsligt.

Kan en myndighet låta en upphandling bara ligga som pågående utan att avsluta den? Vad kvarstår för en leverantör att göra i en sådan situation?

Kommentarer

  • Hej Malin,

    Det finns ingen bestämmelse för hur länge en upphandling får pågå efter att tilldelningsbeslutet är meddelat.

    Rättsläget är oklart vad som gäller i det fall anbudens giltighet går ut efter tilldelningsbeslutet är meddelat, och den upphandlande myndigheten medvetet väljer att inte förlänga anbudens giltighet i syfte att undvika ett visst utfall. Rättsläget är även oklart om ett sådant agerande i sig kan uppfattas som ett avbrytande av en upphandling. Om ett sådant agerande kan anses utgöra ett avbrytandebeslut kan en leverantör under vissa förutsättningar ansökan om överprövning av beslutet att avbryta upphandlingen.

    Vidare kan leverantören i den situationen du beskriver vänta på att det lämnade anbudet löper ut.

    Läs mer
    För att läsa mer om hur länge en leverantör är bunden av sitt anbud, vänligen se vårt tidigare inlägg Hur länge är en leverantör bunden av sitt anbud? i vår Frågeportal. Läs även Går det att ansökan om överprövning av ett beslut att avbryta en upphandling? inlägget i vår Frågeportal.

    Med vänliga hälsningar,
    Klara Upphandlingsjurist

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.