Till senaste kommentaren

Vilka hållbarhetskrav finns för HVO-diesel?

Hej!

Jag har sökt information om HVO-diesel på er sida, men hittar inte riktigt vad jag söker. Det finns förslag på upphandlingskrav på biodrivmedel men jag saknar information om hållbarhetsaspekten i HVO; det faktum att "ohållbar" palmolja används. Kan jag vara säker på att HVO som vi använder i Sverige har certifierad palmolja (alternativt fri från?)? Ska jag för säkerhetsskull använda en specifikation eller standard för bränslet när jag kravställer (vilken?)?

Tack på förhand,
Caroline

Kommentarer

  • Hej Caroline!

    Det händer en hel del på drivmedelsfronten och vi planerar att uppdatera våra kriterier. Biodiesel (HVO) är den mest använda biodrivmedlen idag. Standarden som definierar HVO och andra syntetiskt framställda dieselsorter är (EN 15940) sedan 2016. I budgeten för 2018 har man har beslutat att olika satsningar för att minska transportsektorns klimatpåverkan bland annat genom att öka andelen HVO i låginblandning samtidigt som man vill främja även höginblandade eller rena biodiesel.

    Produktionen av HVO som säljs i Sverige baseras på råtallolja, som är en restprodukt från massaindustrin, rapsolja, palmolja, slaktavfall och även fett från restauranger som samlas in och processas. Den palmolja som ingår i HVO som säljs i Sverige är certifierad enligt EU:s regler för förnybara drivmedel. Det finns också en restprodukt från palmoljetillverkningen, PFAD som används i HVO. Den är inte certifierad. EU håller på uppdatera Europaparlamentets och rådets direktiv 2009/28/EG (kallas ibland förnybarhetsdirektivet eller RED II). Detta kommer att innebära restriktioner för både palmolja men även andra grödobaserade eller skogsbaserade biobränslen.

    Uppdaterad: den 14 mars 2019

    Med vänliga hälsningar
    Heini-Marja Hållbarhetsspecialist
  • Hej.

    Under drivmedel finns riktlinjer gällande Men inte Finns det några riktlinjer kring den förnyelsebara andelen annat än kommande RED II?

    Bevisföringen från leverantörer av transporter och drivmedel bör vara ett krav.
    Magnus Cox
  • Hej Caroline.

    Jag ska delta i en bränsleupphandling och har börjat söka fakta om exakt samma sak och hittar heller inte svaret. Hur gjorde du? I vilken organisation jobbar du?

    Heini-Marja - är era kriterier uppdaterade sedan det här inlägget skrevs?
    Är det möjligt att komma undan inte bara PFAD, utan även den rena palmoljan i en upphandling? Finns det leverantörer på marknaden?
    Lars Karlsson
  • Vi håller fortfarande på med uppdatering av drivmedelskraven. Ett av kraven vi håller på att ta fram är ett krav för att undvika palmolja. Vi vill dock uppmärksamma att i dagsläget ingår palmolja eller PFAD (eng. Palm Fatty Acid Distillate) i nästan all hydrerad vegetabilisk olja (HVO). Fördelen med HVO är att den är väldigt lik vanlig diesel och många motorer är godkända för att köras med det.
    Heini-Marja Hållbarhetsspecialist
  • Hej!
    Två frågor:

    Är uppdateringen av drivmedelskraven på gång?

    Jag behöver hjälp att tolka. Om HVO är kravställd enligt HVO: CEN TS 15940 / CEN prEN 15940 eller likvärdigt, innehåller den då PFAD?

    MVH/Caroline
    Caroline Sundvall
  • Hej Caroline,

    Vi arbetar fortfarande med uppdatering av kriterierna för drivmedel. Standarden SS-EN 15940:2016+A1:2018 ”Paraffiniskt dieselbränsle från syntes eller hydrobehandling - Krav och provningsmetoder” beskriver egenskaperna i den färdiga produkten inte råvarorna för att framställa drivmedlet. Enligt Energimyndighetens drivmedelsrapport för 2018 var råvarubasen för HVO som såldes under året i Sverige till 3 procent av palmolja, 46 procent av PFAD, 37 procent av slakteriavfall, 10 procent av råtallolja och 4 procent övriga vegetabiliska råvaror.

    Det kan vara bra att känna till att det i dagsläget endast finns en leverantör som kan erbjuda HVO100 som inte har någon råvara från oljepalmplantan (det vill säga innehåller varken palmolja eller PFAD). Idag pågår en omställning inom industrin att dels tillgodose inblandning av HVO till vanlig diesel enligt reduktionsplikten och att dels kunna erbjuda hög inblandat eller ren HVO till sina kunder. Därmed kan det vara ett begränsande krav.

    Uppdaterad: den 17 oktober 2019

    Med vänlig hälsning
    Heini-Marja Hållbarhetsspecialist
  • Detta stämmer inte: ”Det kan vara bra att känna till att det i dagsläget endast finns en leverantör som kan erbjuda HVO100 utan palmolja eller PFAD.”

    Det är endast Shell som tar in palmolja.

    Svanenmärkt diesel finns bara på 14 anläggningar i Sverige.
    Magnus Cox
  • Du har rätt, det skulle ha stått att det finns en leverantör som kan erbjuda HVO100 som inte har någon råvara från oljepalmplantan (det vill säga innehåller varken palmolja eller PFAD), vi har nu uppdaterad det tidigare inlägget. Eftersom det pågår en omställning inom industrin kan det i dagsläget vara svårt att upphandla HVO helt utan PFAD. Det kommer säkert att komma på sikt men kan vara svårt idag.

    Uppdaterad: den 17 oktober 2019

    Med vänlig hälsning
    Heini-Marja Hållbarhetsspecialist
  • Hej!
    En fråga angående detta: "Det kan vara bra att känna till att det i dagsläget endast finns en leverantör som kan erbjuda HVO100 som inte har någon råvara från oljepalmplantan (det vill säga innehåller varken palmolja eller PFAD)."

    Läste på länken du skickade med där, angående svanenmärkt diesel. Men det är väl inte HVO100 om det inte är 100% förnybart? Preem Evolution Diesel Plus (den svanenmärkta som det stod om) har ju endast 50% förnybart, resten fossilt?

    Eller har jag förstått fel angående HVO100?

    Med vänlig hälsning,
    Hanna
    Hanna
  • Hej Hanna,
    Antalet tillverkare som producerar HVO100 till svensk marknad är idag begränsat. Även tillgången till råvara är en begränsande faktor. Att utesluta en möjlig råvara kan begränsa antalet anbud. Vi rekommenderar er att ta kontakt med de olika drivmedelsleverantörerna för att undersöka vilken råvarumix som använts i deras produkter.
    Med vänlig hälsning
    Heini-Marja Hållbarhetsspecialist

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.