Till senaste kommentaren
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Kan den upphandlande myndigheten välja att inte använda vissa hållbarhetskriterier?

Vi ska upphandla livsmedel och tänker ställa avancerade hållbarhetskrav. Vi vet då att vissa köttprodukter inte uppfyller alla avancerade krav. Kan man välja bort några krav då eller måste alla vara med för att kunna säga att avancerade hållbarhetskrav ställs?

Kommentarer

  • Hej Arnold,

    I kundens marknadsanalys sker arbetet med att kartlägga den prestanda som tillhandahålls av marknaden. Vilket gäller oavsett vilket produktområde det gäller. Marknadsanalysen är mycket viktig för att skapa rätt upphandlingsdokument och i förlängningen rätt beställning och leverans.  

    Välj enbart de kriterier som motsvarar er ambition och förutsättningar för uppföljning gällande de produkter ni önskar. Det innebär att alla hållbarhetskriterier inte ska användas oavsett om det är kriterier på bas eller avancerad nivå.

    Alltså - välj bort krav som inte tillför er affär mervärden och välj kriterier ni avser att följa upp för en bättre fungerande offentlig affär.
     
    Vänliga hälsningar
    Monica Segmentsansvarig Livsmedel
  • Hej!

    En fråga som har med ovanstående fråga att göra. Är det vanligt att man upphandlar alla krav på en nivå, bas, avancerad eller spjutspets, eller är det vanligare att man plockar ut de kriterier som passar ens egen upphandling bäst? Jag förstår att det är bäst att plocka, men gör de som upphandlar t.ex. livsmedel verkligen det eller väljer de bara kraven utifrån en av de tre nivåerna?
    Lisa Erkander
  • Hej,

    Livsmedelskriterier finns nästan uteslutande på bas och avancerad nivå. Det finns ett fåtal spjutspetskriterier och det beror på att basnivån i sig är drivande - att ställa baskrav inom livsmedel gör skillnad!

    Det är vanligt att man väljer alla krav på en nivå även om det inte är att rekommendera. Det kan exempelvis bero på att det finns ett politiska beslut att använda "alla baskrav" vid upphandling även om nivåerna inte är tänkta att användas så. Inom livsmedel är det snarare så att alla baskrav sällan kan väljas i klump för ett produktområde eftersom de kan stå i konflikt med varandra.

    Till exempel kan en produkt inte vara ekologisk (baskrav) och konventionell (baskrav) samtidigt. Kunden måste göra ett aktivt val och välja prestanda. Livsmedelskriterierna har funnits sedan 2006 och de har utvecklats betydligt under årens gång. Detta just för att ge köparen valfrihet att välja den prestanda som önskas inom olika produktgrupper - inte för att en viss nivå ska bestämma åt kunden.

    Hälsningar
    Monica Segmentsansvarig Livsmedel

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.