Till senaste kommentaren
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Avtalets löptid: Kontrakt tills vidare

Om ett uppdrag ska köpas in årligen vid en given tidpunkt och ett givet objekt för en mindre summa, finns det då några hinder mot att skriva ett kontrakt på obestämd tid/tills vidare?
ex. besiktning av instrument som ska ske årligen och kommer att kosta ca 15 000 kr per år.

Kommentarer

  • Publicerad: den 6 december 2018:

    Hej,

    Enligt LOU får ramavtal som huvudregel inte löpa längre än 4 år och får bara löpa under en längre tid om det finns särskilda skäl (7 kap. 2 § LOU)

    För andra typer av avtal än ramavtal (dvs. kontrakt) finns det inte någon uttrycklig bestämmelse om begränsning av kontraktets löptid. EU-domstolen har dock uttalat att det är främmande för regelverket om offentlig upphandling att offentliga kontrakt ingås för obestämd tid (se mål C‑454/06 Pressetext). EU-domstolen har därefter i målet C-451/08 Helmut Muller uppgett att starka skäl, däribland upprätthållandet av konkurrensen, talar för att tilldelning av koncessioner (som i detta fall var aktuellt) för en obegränsad tid inte är förenligt med Europeiska unionens rättsordning. I förarbetena till LOU anges även att ett kontrakt innebär en marknadsintervention och att vad som är en acceptabel löptid för ett visst kontrakt därför ytterst får avgöras genom en proportionalitetsbedömning i förhållande till vad det är som anskaffas (se prop. 2015/16:195 s. 515).

    Konkurrensverket har i ett beslut där gamla LOU var aktuell framfört följande: ”Vi anser att det, annat än undantagsvis, inte kan anses förenligt med de grundläggande principerna att en upphandlande myndighet ingår avtal med en förlängningsklausul som medför att avtalet kan löpa i oändlighet. Principen om likabehandling förutsätter att upphandling sker i konkurrens efter förutbestämda perioder. Konkurrenterna till den kontrakterade leverantören skulle annars aldrig få möjligheten att konkurrera om det aktuella uppdraget. EU-domstolen har konstaterat att ett sådant tillvägagångssätt kan på sikt hindra konkurrensen mellan potentiella leverantörer.” (Konkurrensverkets beslut, dnr 446/2014, s. 6)

    För bedömningar om avtalstidens längd enligt gamla LOU se bland annat NOU info 93-95 s. 59, NOU info 1996 s. 41 och 47, NOU:s nyhetsbrev mars 1999 s. 13–14, NOU:s yttrande i Regeringsrättens mål nr 998-2003 (dnr 2003/0176-29) s. 5–9, RÅ 1999 not. 1 och Konkurrensverkets beslut dnr 306/2009 s. 8. Jämför även Förvaltningsrätten i Uppsalas dom i mål nr 4734–11 E s. 22–23.

    Beräkning av upphandlingens värde
    Vad som gäller vid beräkningen av värdet av en icke-direktivstyrd upphandling enligt 19 kap. LOU som löper på obestämd tid är oklart. Vid beräkningen av en motsvarande direktivstyrd upphandling finns i vissa fall särskilda bestämmelser att ta hänsyn till.

    Värdet av en upphandling som avser leasing, hyra eller hyrköp av varor på en bestämd tid om högst tolv månader ska uppskattas till den totala kostnaden under löptiden. Om löptiden är längre än tolv månader, ska värdet uppskattas till den totala kostnaden, inklusive varans restvärde. Om löptiden är obestämd eller inte kan fastställas vid värdetidpunkten, ska värdet uppskattas till månadsvärdet multiplicerat med 48 (se 5 kap. 10 § LOU).

    Om en tjänst upphandlas utan att det totala belopp som ska betalas för tjänsten anges, ska värdet av upphandlingen vara det som ska betalas för tjänsten under kontraktets löptid, om denna är högst 48 månader. Om löptiden är längre eller om den är obestämd, ska värdet uppskattas till månadsvärdet multiplicerat med 48 (se 5 kap. 13 § LOU).

    Läs mer
    Se även inlägget Varu- eller tjänstekontrakt som regelbundet återkommer eller som ska förnyas (återkommande behov).

    Med vänlig hälsning,
    Gustav Upphandlingsjurist

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.