Kan vi göra tilläggsbeställningar till vårt befintliga IT-system (LUF)?
Publicerad 13 november 2017
Hej!
Frågan avser LUF.
Ett företag har Avtal avseende IT-system. Efter hand finns möjlighet att köpa till nya tjänster till IT-systemet. Tjänsterna sker alltså inte som uppdateringar, utan man behöver köpa till dem.
Då tänker jag först och främst att tjänsterna bör ha ett naturligt samband med original IT-systemet, annars behöver man konkurrensutsätta?
Sedan undrar jag om det finns en begränsning (procentmässigt?) i hur mycket tjänster man får köpa till, till ett avtal? Är det någon skillnad när det gäller IT-system mot andra sorters upphandlingar?
Tacksam för svar.
Frågan avser LUF.
Ett företag har Avtal avseende IT-system. Efter hand finns möjlighet att köpa till nya tjänster till IT-systemet. Tjänsterna sker alltså inte som uppdateringar, utan man behöver köpa till dem.
Då tänker jag först och främst att tjänsterna bör ha ett naturligt samband med original IT-systemet, annars behöver man konkurrensutsätta?
Sedan undrar jag om det finns en begränsning (procentmässigt?) i hur mycket tjänster man får köpa till, till ett avtal? Är det någon skillnad när det gäller IT-system mot andra sorters upphandlingar?
Tacksam för svar.
Linda
Publicerad 13 november 2017
Hej Linda,
Inledningsvis vill vi informera om att Upphandlingsmyndigheten inte gör bedömningar i enskilda fall. Vi kan därför inte bistå i en bedömning om förutsättningar finns för att göra en ändring av avtalet i ert fall. Vi bistår däremot gärna med generell vägledning.
Ett avtal som tilldelats i en upphandling som genomförts av en upphandlande enhet enligt lagen om upphandling inom försörjningssektorerna (LUF) får ändras utan en ny upphandling, om ändringen görs med stöd av någon bestämmelse i 16 kap. 9–14 §§ LUF. Om inte förutsättningar finns för ändring enligt någon av bestämmelserna måste en ny upphandling genomföras. Under vissa förutsättningar finns eventuellt en möjlighet att direktupphandla de tillkommande IT-tjänsterna.
Bestämmelserna om ändringar av avtal skiljer sig åt bland annat i fråga om hur stor ändring som får ske och vilket samband som ska finnas mellan ändringen och det befintliga kontraktet eller ramavtalet. Det finns ingen särskild skillnad mellan IT-system och andra sorters upphandlingar.
I ditt fall kan det exempelvis vara intressant att titta på om ändringarna ni vill göra är av mindre värde, kompletterande beställningar eller inte väsentliga.
Källhänvisningar
Med vänliga hälsningar,
Inledningsvis vill vi informera om att Upphandlingsmyndigheten inte gör bedömningar i enskilda fall. Vi kan därför inte bistå i en bedömning om förutsättningar finns för att göra en ändring av avtalet i ert fall. Vi bistår däremot gärna med generell vägledning.
Ett avtal som tilldelats i en upphandling som genomförts av en upphandlande enhet enligt lagen om upphandling inom försörjningssektorerna (LUF) får ändras utan en ny upphandling, om ändringen görs med stöd av någon bestämmelse i 16 kap. 9–14 §§ LUF. Om inte förutsättningar finns för ändring enligt någon av bestämmelserna måste en ny upphandling genomföras. Under vissa förutsättningar finns eventuellt en möjlighet att direktupphandla de tillkommande IT-tjänsterna.
Bestämmelserna om ändringar av avtal skiljer sig åt bland annat i fråga om hur stor ändring som får ske och vilket samband som ska finnas mellan ändringen och det befintliga kontraktet eller ramavtalet. Det finns ingen särskild skillnad mellan IT-system och andra sorters upphandlingar.
I ditt fall kan det exempelvis vara intressant att titta på om ändringarna ni vill göra är av mindre värde, kompletterande beställningar eller inte väsentliga.
Källhänvisningar
- 16 kap. 9–14 §§ lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna (LUF) – ändringar av kontrakt och ramavtal
- 19 kap. 7 § LUF – när direktupphandling får användas.
Med vänliga hälsningar,
Gustav
15 november 2017
Fråga oss!
Våra öppettider gäller endast på helgfria dagar. På grund av en stor mängd inkomna frågor har vi just nu längre svarstider i Frågeportalen.