Får man göra prisjusteringar utöver avtalsenliga indexjusteringar?
Publicerad 23 februari 2018
Hejsan!
Kan en kommun gå med på prishöjningar utöver avtalade indexjusteringar om leverantören kan påvisa kostnadsökningar, till exempel att index höjts väsentligt straxt efter avtalade indexperioder? Till exempel om avläsningsperioden som ligger till grund för prisjustering enligt index är augusti till augusti, och utfallet blir en liten höjning av priset, men index börjar stiga kraftigt under oktober. Kan kommunen då gå med på höjning av priset med hänvisning till att index stigit, även om det inte riktigt är enligt avtal?
Kan en kommun gå med på prishöjningar utöver avtalade indexjusteringar om leverantören kan påvisa kostnadsökningar, till exempel att index höjts väsentligt straxt efter avtalade indexperioder? Till exempel om avläsningsperioden som ligger till grund för prisjustering enligt index är augusti till augusti, och utfallet blir en liten höjning av priset, men index börjar stiga kraftigt under oktober. Kan kommunen då gå med på höjning av priset med hänvisning till att index stigit, även om det inte riktigt är enligt avtal?
Olle Hagberg
Publicerad 23 februari 2018
Hej Olle,
Vilka ändringar som är tillåtna att göra i ett upphandlat avtal framgår av 17 kap. 9–14 §§ lagen om offentlig upphandling (LOU)
I och med att en ren prishöjning (det vill säga utan ett motsvarande åtagande från leverantören) rubbar den ekonomiska balansen i avtalet till leverantörens fördel skulle det kunna utgöra en väsentlig ändring enligt 17 kap. 14 § LOU, vilket innebär att en ändring av avtalet förmodligen inte kan göras med stöd av den bestämmelsen.
Det betyder sannolikt att en sådan prisjustering endast kan tillåtas med stöd av 17 kap. 9 § LOU om ändringar av mindre värde. För en mer ingående redogörelse av ändringsbestämmelserna, se vår uppdragsrapport Ändringar av kontrakt och ramavtal.
Källhänvisningar
Med vänliga hälsningar,
Vilka ändringar som är tillåtna att göra i ett upphandlat avtal framgår av 17 kap. 9–14 §§ lagen om offentlig upphandling (LOU)
I och med att en ren prishöjning (det vill säga utan ett motsvarande åtagande från leverantören) rubbar den ekonomiska balansen i avtalet till leverantörens fördel skulle det kunna utgöra en väsentlig ändring enligt 17 kap. 14 § LOU, vilket innebär att en ändring av avtalet förmodligen inte kan göras med stöd av den bestämmelsen.
Det betyder sannolikt att en sådan prisjustering endast kan tillåtas med stöd av 17 kap. 9 § LOU om ändringar av mindre värde. För en mer ingående redogörelse av ändringsbestämmelserna, se vår uppdragsrapport Ändringar av kontrakt och ramavtal.
Källhänvisningar
- 17 kap. 9 - 14 §§ lag (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU) - ändringar av kontrakt och ramavtal
- 17 kap. 14 § LOU - bestämmelse om ändringar som inte är väsentliga
Med vänliga hälsningar,
Erika
Jurist
26 februari 2018 (Uppdaterat 23 mars 2022)
Fråga oss!
25–26 april är Frågeservice stängd på grund av verksamhetsutveckling. På grund av en stor mängd inkomna frågor har vi just nu längre svarstider i Frågeportalen.