Hoppa till innehåll
Inköpsprocessen
-
När ska avtal enligt LOV förlängas?
-
Annons vid ändring av avtal på grund av kompletterande beställningar?
-
Måste möjligheten att ha en längre avtalstid än fyra år framgå av upphandlingsdokumentet?
-
Är det möjligt att förlänga ett avtal efter det att avtalet har löpt ut?
-
Rangordnad 1:a vill inte skriva avtal efter tilldelning och UM har redan skrivit på med 2:a och 3:a
-
Vad händer med ett avtal om leverantören köps upp av ett annat företag?
-
Är drift av restaurang en tjänstekoncession?
-
Går det att byta leverantör i ett ramavtal genom option?
-
Hur beräknas värdet av en kompletterande beställning?
-
När upphör möjligheterna till att ändra i kontrakt utan ny upphandling?
-
Får man förhandla om innehållet i en varukorg?
-
Vad händer när det uppstår oförutsebara omständigheter efter tilldelningsbeslut meddelats?
-
Vad händer om värdet av ett ramavtal oväntat överstiger tröskelvärdet?
-
Hur lång tid innan ett avtal löper ut ska det förlängas?
-
Är det möjligt att förlänga avtalstiden när det inte finns option?
-
Kan ändrade ägarförhållanden hos leverantören innebära att ett leverantörsbyte sker?
-
Brittiska leverantörer inför Brexit - överlåtelse av avtal, med mera?
-
Hur förhåller sig ändring av avtal till angiven takvolym?
-
ÄTA vid byggentreprenadupphandling, kan det accepteras?
-
Får man ändra entreprenadform i ett ramavtal?
-
Går det att omförhandla ett befintligt avtal innan förlängning enligt förlängningsoption?
-
Kan leveransdatumet ändras innan tilldelning av kontrakt utan att det utgör en väsentlig ändring?
-
Kan vi börja leverera tjänster innan vi tecknat ett skriftligt avtal?
-
Är ett ägarbyte en tillåten ändring under avtalsperioden?
-
Är det möjligt att hoppa över intervjudel av utvärdering då endast ett anbud inkommit?
-
Vad innebär att avvika väsentligt från ramavtal?
-
Får kompletterande beställningar göras efter kontraktet har löpt ut vid upphandling enligt 19 kap?
-
Vilka regler gäller för ändring av avtal för välfärdstjänster som upphandlats före 2019?
-
Vad är skillnaden mellan ändrings- och optionsklausuler?
-
Går det att omförhandla befintliga avtal när en upphandlande enhet är under ekonomisk press?
-
Kan den upphandlande myndigheten avstå från att köpa vissa avtalade produkter?
-
Hur pass tydlig måste en optionsklausul vara i upphandlingsdokumenten?
-
Får man ändra avtalsvillkor innan ingående av avtal?
-
Hur lång tid efter tilldelningsbeslut kan avtal ingås?
-
Finns det möjlighet att skjuta fram datumet för den preliminära avtalsstarten?
-
Är det tillåtet att ge förskottsbetalningar för att stötta en leverantör?
-
Finns möjlighet att komplettera med fler leverantörer i ett rangordnat ramavtal?
-
Hur hanterar vi att en leverantör gått i konkurs?
-
Ändring av avtal vid tillämpning av LUFS
-
Får vi göra ändringar i ett kontrakt som upphandlats genom en förnyad konkurrensutsättning?
-
Kan leverantören ändra sitt pris i efterhand på grund av att den har missförstått uppdraget?
-
Ändringar av kontrakt som har ingåtts enligt gamla LOU
-
Får avtalsförslag saknas i upphandlingsdokumenten?
-
Går det att lägga till nya leverantörer i ett befintligt ramavtal?
-
Är det möjligt att köpa ut produkter från ett leasingavtal utan att behöva upphandla?
-
Får man ändra ett kontrakt genom att byta ut en vara till en bättre?
-
Är det möjligt att villkora i en upphandling att säkerhetsskyddsavtal eventuellt kan bli aktuellt?
-
Hur mycket får man lägga till i det ursprungliga avtalet efter upphandling