Hoppa till innehåll
Inköpsprocessen
-
Måste ett avtal upprättas i två original?
-
Rangordnad 1:a vill inte skriva avtal efter tilldelning och UM har redan skrivit på med 2:a och 3:a
-
Är krav på byte av personal proportionerligt?
-
Är det tillåtet att ge förskottsbetalningar för att stötta en leverantör?
-
Får en myndighet välja att säga upp avtalet med endast en av leverantörer i ett ramavtal?
-
Hur höga får viten vara?
-
Är det företaget eller uppdraget som omfattas reglerna i LOU?
-
Är det tillåtet att kombinera ett ramavtal med ett dynamiskt inköpssystem (DIS)?
-
Är ett ofullständigt anbud ett inkommet anbud eller inte?
-
Har leverantören något ansvar för att den upphandlande myndigheten gör inköp på ett korrekt sätt?
-
Kan en upphandlande myndighet kräva att ett anbud ska vara bindande på obestämd tid?
-
I vilka situationer måste det finnas en möjlighet att säga upp ett kontrakt eller ramavtal?
-
Vad innebär köp av övrigt sortiment i ett ramavtal?
-
Kan man som leverantör vägra att ingå förlängningsavtal som följer av klausul?
-
Omfattas beställningarna av ramavtalet eller är det frågan om en fristående upphandling?
-
Hur länge får man dra tillbaka ett tilldelningsbeslut och tilldela någon annan?
-
Är det möjligt att förlänga ett avtal efter det att avtalet har löpt ut?
-
Får en anbudsgivare höja sitt anbud vid förhandling?
-
Upphandla utrustning från USA, vem ska stå för tullavgiften?
-
Hur lång tid kan man begära att offererade priser är fasta eller behöver prisindex användas?
-
Vad händer när det uppstår oförutsebara omständigheter efter att avtal har tecknats?
-
Kontraktshandlingars rangordning vid byggavtal
-
Kan vi börja leverera tjänster innan vi tecknat ett skriftligt avtal?
-
Samordnad upphandling med myndigheter i andra medlemsstater
-
Kan ett tilldelningsbeslut vara bindande för den upphandlande myndigheten?
-
Avtal i strid med avtalsrättsliga regler men inte LOU går det att häva?
-
Vilka handlingar i en upphandling bör undertecknas?
-
Vem är behörig företrädare att skriva under ett avtal?
-
Är en leverantör bunden av sitt anbud om man av misstag har lämnat ett för lågt anbudspris?
-
Vilken lag gäller om upphandlingen är på engelska och avtalet är på svenska?
-
Nya uppgifter från anbudsgivare efter tilldelningsbeslut
-
Vad innebär börkravet?
-
Kan den upphandlande myndigheten avstå från att köpa vissa avtalade produkter?
-
Är anbud respektive tilldelningsbeslut bindande?
-
Får leverantören ångra sig och dra sig ur en upphandling?
-
Får man ändra avtalsvillkor innan ingående av avtal?
-
Hur illa kan en leverantör bete sig utan att avtalet hävs?
-
Vad händer om en tilldelad leverantör inte vill teckna avtal?
-
Kan myndigheten underkänna anlitande av underleverantörer?
-
Kan prisförhandling ske efter tilldelningsbeslut vid direktupphandling?
-
Får avtal sägas upp utan anledning och vilken uppsägningstid är rimlig?
-
Tolkning av ett avtal med en förlängningsklausul
-
Varför ställs ibland krav på undertecknande av anbud?